1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Nowe paliwo nie dla każdego auta
Wiadomości

Nowe paliwo nie dla każdego auta

5 min

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach w Polsce będzie stopniowo wprowadzane nowe paliwo – E10, czyli benzyna silnikowa 95 z zawartością do 10 proc. biokomponentów. Zastąpi ona na benzynę E5, ale tylko tę o liczbie oktanowej 95. Dostępna na stronie resortu klimatu wyszukiwarka pomoże określić czy do naszego auta możemy wlać nowe paliwo.
Zobacz także E10 na polskich stacjach - co warto wiedzieć? Ceny paliw w 2025 roku: "stabilizacja czy zmiany?" Emisyjna transformacja rynku: scenariusze dla zarządzających flotą
© MKiŚ

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5 proc. objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10 proc. biokomponentów. Jak przekonuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zmiana ta nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów.

W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie auta do nowego paliwa. - Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa – radzi resort. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Ile aut jeździ po polskich drogach?

Kwestia wprowadzenia na rynek nowego paliwa zainteresuje z pewnością niemal wszystkich właścicieli (lub użytkowników) aut. A tych ostatnich jest w Polsce niemało. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, na koniec 2022 roku w bazach CEPiK’u zarejestrowanych było 26,675 miliona samochodów osobowych, o 577 tysięcy więcej (+2,2 proc.) niż rok wcześniej.

Problemem są tzw. „martwe dusze", czyli pojazdy określone w CEPiK’u jako archiwalne: obecne w bazach, ale praktycznie nieistniejące. W ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 257 tysięcy takich „martwych dusz”, a ich łączna liczba przekroczyła 7 milionów sztuk (dokładnie 7,006 mln). Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK’u liczba zarejestrowanych samochodów osobowych na koniec 2022 roku zmniejsza się do 19,669 miliona sztuk. Średni wiek „martwych dusz" wynosi blisko 36 lat, zatem ich wyeliminowanie znacząco wpływa na obniżenie średniego wieku aut w parku: z 21,15 roku do 15,88 roku.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że ten średni wiek ciągle rośnie: na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy - o 0,32 roku! Udział benzynowych samochodów osobowych w parku na koniec 2022 roku wynosił 59,74 proc. (11,75 mln sztuk). Ich średni wiek wynosi 16 lat. W wieku powyżej 20 lat w parku widnieje 3,65 mln samochodów osobowych z takim napędem. 

Kto będzie mógł zatankować nowe paliwo?

Przystosowanie silnika do zasilania benzyną silnikową E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Jak nieco enigmatycznie zapewnia resort klimatu, „znaczna większość” pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności aut różnych marek i modeli względem używania benzyny E10. 

Nie wszystko wyszukasz 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowało z kolei i udostępniło 29 listopada br. wyszukiwarkę Wyszukiwarka E10 (klimat.gov.pl, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki i modelu z danego rocznika. Niestety nie uwzględniono w nich wszystkich modeli jeżdżących po polskich drogach. I tak np. w przypadku marki Seat nie uwzględniono modelu Arosa, choć w tym przypadku można posłużyć się parametrami bliźniaczego modelu Volkswagena Lupo. 

Oznaczenia na stacjach

Jak informuje Ministerstwo Klimatu, na stacjach paliw mają pojawić się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa. Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego został określony w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 roku „w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem”. Zgodnie z przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znajdować się oznakowanie w formie naklejki. 

Nie tylko w Polsce

Jak informuje resort odpowiedzialny za klimat i środowisko, benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Niewielki wzrost zużycia paliwa

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.), co zdaniem resortu jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Po co to wszystko?

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu).

- Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14 proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych – czytamy na rządowej stronie. 

PB98 bez zmian

Benzyna „premium” 98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95-oktanowych, natomiast benzyny 98-oktanowe dalej mają być sprzedawane tylko z 5-procentowym dodatkiem etanolu. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową 98-oktanową w dowolnych proporcjach. Jako, że benzyna E10 zastąpi w przypadku benzyn 95-oktanowych benzynę E5, posiadacze niekompatybilnych silników będą musieli zapewne tankować droższą benzynę premium. 

A co jeśli wlejesz przez pomyłkę?

W przypadku jeśli przez pomyłkę wlejesz benzynę E10 do pojazdu, który nie jest kompatybilny z benzyną E10, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) zaleca jak najszybsze zatankowanie auta benzyną E5 przy najbliższej okazji lub skontaktowanie się z lokalnym dealerem, producentem pojazdu lub pomocą drogową, którzy mogą zalecić opróżnienie zbiornika paliwa.

Jeśli konieczne jest spuszczenie paliwa ze zbiornika, należy upewnić się, że zostało to wykonane przez kompetentną firmę, a zbiornik zostanie napełniony benzyną odpowiednią dla danego pojazdu – podkreślają eksperci z ACEA. - Właściciel pojazdu jest odpowiedzialny za zapewnienie, że pojazd jest zatankowany odpowiednim paliwem, zgodnie z zaleceniami producenta – dodają. 

Paweł Janas, MH

Źródła: MKiŚ, ACEA

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów