1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Europosłowie wyznaczają cele redukcji emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów
Wiadomości

Europosłowie wyznaczają cele redukcji emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów

3 min

Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego (ENVI) opowiedziała się za zaostrzeniem unijnych norm emisji CO2 dla nowych autobusów i ciężarówek. W niektórych punktach europarlamentarzyści poszli dalej niż to, co wcześniej zaproponowała Komisja Europejska.
Zobacz także Elektryczne Solarisy dla Kalisza Europejski przemysł motoryzacyjny walczy o utrzymanie pozycji lidera innowacji Transport w 2024: wyzwania i prognozy na przyszłość
© ACEA

Raport w tej sprawie został przyjęty we wtorek 48 głosami za, przy 36 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się. Stwierdzono w nim, że zaostrzenie wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich oraz wprowadzenie niezbędnej infrastruktury do ładowania i tankowania odegra kluczową rolę w zmniejszeniu emisji całej floty pojazdów ciężkich, tak aby osiągnąć cel UE w zakresie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Posłowie opowiedzieli się za dużą redukcją emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów użytkowych, w tym pojazdów specjalistycznych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele te zostałyby ustalone na 45 proc. w latach 2030-2034, 70 proc. - w latach 2035-2039 (w porównaniu do 65 proc. zaproponowanych wcześniej przez Komisję) i 90 proc. od 2040 roku.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

- Opieramy się na wniosku Komisji, ale z większymi ambicjami. Chcemy rozszerzyć zakres przepisów na małe i średnie ciężarówki oraz pojazdy specjalistyczne, czyli segmenty które są szczególnie ważne dla jakości powietrza w miastach – stwierdził sprawozdawca PE Bas Eickhout.

Posłowie zgodzili się, że wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie powinny być pojazdami bezemisyjnymi od 2030 roku. Dodali jednakże możliwość ubiegania się przez państwa członkowskie UE o tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów międzymiastowych napędzanych biometanem, pod warunkiem istnienia stosownej infrastruktury tankowania i odpowiedniego monitorowania pochodzenia paliwa.

Kolejne kroki legislacyjne

Europosłowie mają przyjąć sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego w listopadzie 2023 r. i będzie ono stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu przepisów.

Komisja bierze na cel ciężarówki i autobusy

14 lutego 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 r. Pojazdy użytkowe, takie jak ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w Unii Europejskiej i odpowiadają za ponad 6 proc. ich całkowitej emisji w UE.

Producenci wobec decyzji parlamentarnej komisji

Do wtorkowej decyzji Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego (ENVI) odniosło się już Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jego zdaniem, przyjęte cele w zakresie emisji CO2 są nieosiągalne bez spełnienia odpowiednich warunków.

- Dekarbonizacja transportu ciężkiego nie jest przedsięwzięciem, które osiągniemy w pojedynkę – stwierdziła Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA. - Działamy w ramach wysoce połączonego ekosystemu transportowego. Aby stworzyć środowisko, w którym producenci pojazdów mogą prosperować i osiągać cele, potrzebujemy wspólnego wysiłku wszystkich zainteresowanych stron, w tym decydentów - zaznaczyła.    

Zdaniem Stowarzyszenia, wyzwanie wykracza poza powszechny brak infrastruktury do ładowania i uzupełniania paliwa i wymaga zaangażowania również innych czynników kreowania popytu, bo zapotrzebowanie klientów na elektryczne i wodorowe ciężarówki i autobusy nadal pozostaje daleko w tyle za konwencjonalnymi modelami. - Członkowie ACEA poczynili inwestycje i pojazdy o zerowej emisji są gotowe do użytku, ale klienci muszą mieć pewność, żeby w nie inwestować – powiedziała de Vries.

ACEA podkreśla, że decydenci mają do dyspozycji szeroki zestaw narzędzi, takich jak programy zakupowe i podatki oraz inne bodźce cenowe umożliwiające wczesne inwestowanie w modele zeroemisyjne. Jednak ich wdrożenie nie odpowiada ambicjom proponowanych celów w zakresie emisji CO2.

- Bez sprzyjających warunków producenci będą mieli trudności z osiągnięciem celów i grożą im kary, a zgodność z przepisami w dużej mierze zależy od czynników znajdujących się poza ich bezpośrednią kontrolą” – dodała de Vries.

Chociaż ACEA z zadowoleniem przyjęła rozwiązania dotyczące niektórych problemów branżowych, to wyraziła ubolewanie w związku z włączeniem do wymogów rozporządzenia „małych ciężarówek” (<5 ton). 

Stowarzyszenie wezwało ponadto do przyjęcia dostosowanego do założonego celu rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobusów oraz do usunięcia przez prawodawców niedociągnięć w zbliżającym się głosowaniu plenarnym i negocjacjach trójstronnych.

Źródło: Parlament Europejski, ACEA, PZPM. 

Oprac. Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów