Volvo, Uber, Ayvens i 47 innych firm zaapelowało do nowej Komisji Europejskiej i europosłów o „utrzymanie celu 100 proc. samochodów bezemisyjnych w 2035 roku". Prezesi i dyrektorzy generalni 50 firm (z takich branż jak: motoryzacyjna, transportowa, energetyczna, handel detaliczny oraz czyste technologie), wezwali władze Unii Europejskiej, aby nie poddawali ponownie pod dyskusję, ustanowionego na 2035 rok, celu zerowej emisji dla samochodów osobowych i dostawczych. W publicznym oświadczeniu twierdzą, że założenie to jest „wykonalne i konieczne". - Cel na 2035 r. wyznacza jasny kierunek, który pozwoli nam, firmom i wszystkim innym zainteresowanym stronom, skupić się na przeprowadzeniu wymaganej transformacji" - czytamy w oświadczeniu na stronie Industryfor2035.org. - Zapewnia również bardzo potrzebną pewność inwestycyjną co do przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Europie".
Sygnatariusze twierdzą, że są mocno zaangażowani w realizację unijnego celu neutralności klimatycznej do 2050 r. i podkreślają, że wielu z nich zainwestowało ogromne środki, aby go urzeczywistnić. - W związku z tym wzywamy decydentów, aby nie wznawiali (dyskusji wokół – przyp. red.) niedawno przyjętych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w 2026 r., a tym samym utrzymali cel 100 proc. bezemisyjnych samochodów w 2035 r." – napisali w apelu do KE.
Firmy zwracają uwagę, że cel zerowej emisji na rok 2035 otrzymał demokratyczny mandat od rządów UE i posłów do Parlamentu Europejskiego w marcu 2023 roku. Ich zdaniem, zamiast ponownie wznawiać debatę nad już uzgodnionymi przepisami, wysiłki powinny koncentrować się na wdrażaniu tego, co już zostało uzgodnione: ukierunkowanej polityce przemysłowej i wsparciu inwestycyjnym dla zrównoważonego lokalnego łańcucha wartości baterii, wdrażaniu ładowania i dostaw czystej energii elektrycznej, ekologizacji flot korporacyjnych i przekwalifikowaniu pracowników na potrzeby transformacji elektrycznej.
Alex Keynes, menedżer ds. polityki samochodowej w Transport & Environment, powiedział:
„Zmiana celu na rok 2035 oznaczałaby zniszczenie długoterminowego planu rozwoju, na którym firmy oparły swoje inwestycje. Zamiast tego wesprzyjmy transformację ekologicznym planem motoryzacyjnym, który koncentruje się na przyspieszeniu rozwoju stacji ładowania i zwiększeniu popytu poprzez szybszą elektryfikację flot. Należy również wspierać lokalną, czystą produkcję akumulatorów".
Jak przypomina T&E, emisje z samochodów osobowych i dostawczych stanowią ponad jedną ósmą (13 proc.) całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Emisje CO2 z samochodów wzrosły o 6 proc. w latach 2000-2019.
Wśród sygnatariuszy apelu są trzy znane marki samochodowe: Volvo Cars, Polestar, Rivian oraz takie firmy jak: Ayvens, Astara, Iberdrola, Uber, Tesco, czy IKEA. Jest także polski akcent tej deklaracji. Podpisał ją bowiem Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Źródło: Transport & Environment oraz Industryfor2035.org
Oprac. Paweł Janas