Koncern MAN Truck & Bus cieszy się z „imponującej” poprawy wyników w ubiegłym roku. Początek roku bieżącego roku nie napawa jednak zarządu firmy optymizmem. W roku obrotowym 2023 MAN Truck & Bus wypracował 14,8 mld euro przychodów, co stanowi wzrost o 31 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Koncern sprzedał ponad 116 tysięcy pojazdów, o 37 proc. więcej.
Jak tłumaczy koncern w komunikacie prasowym, mimo wyższych cen materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro - do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży wzrosła o 6,0 punktów procentowych - do poziomu 7,3 proc. (rok finansowy 2022: 1,2 proc.).
Prezes MAN, Alexander Vlaskamp, powiedział:
„W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN-owi dawną siłę. Solidne fundamenty finansowe są kamieniem węgielnym naszej transformacji w kierunku ekologicznej mobilności.
Aby kontynuować ten kurs, w 2024 r. rozszerzymy nasze portfolio produktów o technologie bezemisyjne i jeszcze bardziej zintensyfikujemy współpracę w ramach Traton Group. W bieżący rok wchodzimy również z dużym portfelem zamówień. Sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa jednak optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane.
Wprawdzie nasza działalność w zakresie autobusów powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe znacznie spada. Nasza działalność w zakresie samochodów dostawczych i usług powinna pozostać stabilna".
Dobre wyniki finansowe za ubiegły rok umożliwią firmie realizację inwestycji w roku bieżącym. MAN zapowiada wprowadzenie na rynek wielu nowych pojazdów, w tym ciężarówki z konwencjonalnym napędem. Pojazd ten – jak zapewnia producent – ma pozwolić użytkownikom na zaoszczędzenie do sześciu procent paliwa w porównaniu z poprzednią generacją.
Pojazd będzie również wyposażony w liczne nowe funkcje bezpieczeństwa. Będzie miał całkowicie nowy cyfrowy wyświetlacz, zapewniający poprawę komfortu jazdy. Zdaniem firmy, tempa nabiera również elektryfikacja całej gamy produktów. Jeszcze w tym roku do klientów ma trafić eTruck o dziennym zasięgu nawet 800 km.
W 2023 r. firma MAN była liderem rynku w pełni elektrycznych autobusów miejskich w Europie. Pojazdy te w roku modelowym 2025 mają zyskać większy zasięg. Na przyszły rok planowana jest również pierwsza flota testowa elektrycznych autokarów.
Przedstawiciele MAN-a zapewniają ponadto, że fabryka w Monachium pracuje na pełnych obrotach, aby przygotować się do produkcji eTrucka, podczas gdy zakład w Norymberdze w tym roku zawiesi wiechę na budowie fabryki akumulatorów. W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie swoje światowe centrum logistyczne, aby sprostać wymaganiom e-mobilności, zaś w Ankarze firma „odnotowuje duże postępy” w budowie centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach „nadal szybko rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich”.
Oprac. PJ