Strategiczny zwrot w branży motoryzacyjnej przyniósł kolejne zaskakujące rozwiązanie - Stellantis złożył oficjalny wniosek o ponowne przyjęcie do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), kończąc dwuletni okres samodzielnego funkcjonowania poza głównym nurtem europejskiej reprezentacji branżowej.Decyzja o opuszczeniu ACEA w 2022 roku była bezpośrednio związana z wizją ówczesnego dyrektora generalnego koncernu Stellantis Carlosa Tavaresa. Jako charyzmatyczny menedżer, Tavares wielokrotnie podkreślał, że Stellantis jest w stanie samodzielnie sprostać najpoważniejszym wyzwaniom transformacji elektromobilnej bez wsparcia organizacji branżowych.
Główne rozbieżności dotyczyły podejścia do nowych norm emisji CO2. Podczas gdy ACEA konsekwentnie lobbowała za przesunięciem terminów wdrożenia nowych regulacji, czy złagodzeniem kar za nieprzestrzeganie norm emisyjnych i stopniowym wprowadzaniem zmian, Stellantis pod wodzą Tavaresa prezentował diametralnie odmienne stanowisko. Firma była przekonana o całkowitej gotowości do wdrożenia surowych norm, wierzyła w swoją zdolność do szybkiej transformacji elektromobilnej i chciała prowadzić bezpośrednią komunikację z interesariuszami z pominięciem tradycyjnych struktur lobbingowych.
Decyzja o powrocie do ACEA wynika z kilku kluczowych przesłanek. Po niedawnym zdymisjonowaniu Carlosa Tavaresa nowe władze koncernu przyjęły bardziej pragmatyczne podejście do współpracy branżowej. Nie bez znaczenia był również narastający kryzys konkurencyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego, który coraz bardziej ustępuje presji konkurentów z Chin dynamicznie rozwijających sektor elektromobilności.
Luca de Meo, prezes ACEA, podkreśla, że w obliczu bezprecedensowego kryzysu konkurencyjności konieczne jest zjednoczenie sił europejskich producentów. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów z zadowoleniem przyjmuje wniosek Stellantis, oficjalnie zaznaczając, że mimo konkurencji rynkowej wszyscy członkowie mają wspólny cel: konkurencyjną i zrównoważoną transformację sektora motoryzacyjnego.
Warto zauważyć, że podczas swojej nieobecności w ACEA Stellantis nie pozostawał bierny. Firma zainicjowała projekt „Freedom of Mobility Forum" - coroczne otwarte forum poświęcone zrównoważonej elektromobilności, które miało zapewnić bezpośrednią komunikację z obywatelami i kluczowymi interesariuszami.
Powrót Stellantis do ACEA może oznaczać silniejszy głos europejskiego sektora motoryzacyjnego na arenie międzynarodowej, skoordynowane działania w zakresie transformacji elektromobilnej oraz większą siłę przetargową wobec regulacji unijnych i globalnych trendów rynkowych.
Czy jest to początek nowego rozdziału w historii europejskiej motoryzacji? Czas pokaże, ale jedno jest pewne - Stellantis ponownie staje się integralną częścią europejskiej wspólnoty motoryzacyjnej, gotowy mierzyć się z wyzwaniami nadchodzących lat transformacji technologicznej i ekologicznej.
Źródlo ACEA
Paweł Janas