1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Stellantis Tychy ujawnia wyniki i plany
Wiadomości

Stellantis Tychy ujawnia wyniki i plany

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Produkcja w tyskim zakładzie Stellantisa wrosła w ubiegłym roku dzięki dwóm nowym modelom – Jeepowi Avengerowi i Fiatowi 600. Planowany na ten rok start seryjnego montażu Alfy Romeo Milano stwarza dla zakładu dodatkową nadzieję na zabezpieczenie przyszłości na wiele kolejnych lat.
Zobacz także Dębica powraca do pełnych mocy produkcyjnych Elektromobilność w firmach nabiera rozpędu? Otomoto: trendy motoryzacyjne w Polsce w 2024 roku
© Stellantis

Fabryka Stellantisa w Tychach wyprodukowała w 2023 roku blisko 235 tysięcy aut. To spory wzrost w stosunku do poprzedniego roku, kiedy z tyskiego zakładu wyjechało 167 280 samochodów, o 1 935 sztuk mniej niż w roku 2021. Ubiegłoroczny wynik fabryki jest także lepszy niż w roku 2020, gdy z taśm montażowych zjechało 173 950 aut i nieco tylko gorszy od rezultatu uzyskanego w roku 2019, który zakończył się wyprodukowaniem 263 176 egzemplarzy. 

W przeciwieństwie do poprzednich lat, Stellantis, obecny właściciel fabryki w Tychach, nie ujawnia poziomu produkcji poszczególnych modeli. Można jednak założyć, że ponowny wzrost produkcji w dużej mierze jest efektem rozpoczęcia w zakładzie montażu dwóch nowych modeli segmentu B. Najpierw, w 2022 roku, ruszyła produkcja Jeepa Avengera, a następnie, we wrześniu ubiegłego roku, przyszła kolej na nowego Fiata 600e. Co dalej?

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

– W roku 2024 w fabryce uruchomiona zostanie produkcja Jeepa Avengera w wersji z miękką hybrydą (MHEV). Wystartuje ponadto montaż Milano, czyli zupełnie nowego modelu marki Alfa Romeo. który będzie miał oficjalną premierę w kwietniu tego roku - poinformowała IBRM Samar Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce.

Wspomniane powyżej Milano to pierwszy w historii marki Alfa Romeo miejski SUV, który będzie dostępny między innymi w pełni elektrycznej wersji. Wraz z tym modelem Włosi powracają do segmentu B, największego w Europie, gdzie obecnie królują tacy gracze jak Volkswagen T-Roc czy Toyota Yaris Cross.

Alfa Romeo Milano będzie powstawała na tej samej płycie podłogowej, co wytwarzane w Tychach modele Jeep Avenger i Fiat 600. Według wcześniejszych informacji produkcja nowej Alfy ma ruszyć w I kwartale 2024 roku. 

Wiele wskazuje natomiast na to, że fabryka w Tychach nie będzie w przyszłości produkowała nowej generacji Lancii Ypsilon, która ma zadebiutować 14 lutego br. Według wcześniejszych, nieoficjalnych informacji, seryjna produkcja tego modelu zostanie uruchomiona w kwietniu tego roku w hiszpańskim Figueruelas niedaleko Saragossy. Nie słychać natomiast nic, by tyski zakład prowadził jakieś przygotowania do rozpoczęcia produkcji nowego Ypsilona.

Do kiedy będzie trwała produkcja poprzedniej wersji, wytwarzanej tu od 2011 roku – nie wiadomo. Podobnie zagadkowa pozostaje przyszłość produkowanego w Tychach od 2007 roku Fiata/Abartha 500. W chwili publikacji tekstu nie nadeszła jeszcze odpowiedź od Agnieszki Brani, dotycząca powyższych zagadnień. 

Fabryka w Tychach rozpoczęła działalność w 1975 roku, jako producent samochodów marki Fiat. Moce produkcyjne zakładu są znacznie większe niż wskazywałyby na to rezultaty ostatnich kilku lat. W rekordowym 2009 roku zakład opuściło ponad 600 tysięcy samochodów, a jeszcze w 2015 roku z taśm montażowych tyskiej fabryki zjechało 302,6 tysiąca egzemplarzy.

Mimo, że wytwarzane tu przez wiele lat modele Fiat/Abarth 500 i Lancia Ypsilon wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów, to są już one nieco „wiekowe”. Dlatego stopniowe wprowadzanie do produkcji trzech nowych modeli stwarza nadzieję na zabezpieczenie przyszłości zakładu na wiele kolejnych lat.

© Stellantis
© Stellantis
© Stellantis

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów