Średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta osobowego to ponad 21,5 roku. Część z nich to samochody nieużywane od lat, ale wciąż widniejące w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które zawyżają tę wartość. Po ich odliczeniu, średni wiek samochodu w Polsce wynosi 15,9 roku. To nadal dużo, szczególnie biorąc pod uwagę, że samochody jeżdżące po drogach Unii Europejskiej mają średnio 12 lat.
Badania przeprowadzone na zlecenie, należącej do PKO Leasing, platformy sprzedażowej Automarket.pl wskazują, że aż 62 proc. dorosłych Polaków zamierza kupić samochodu w ciągu najbliższych 5 lat. Blisko dwie trzecie z nich chce kupić samochód używany (65 proc.), ale młodszy niż posiadany obecnie. Dla 43 proc. badanych głównym powodem kupna kolejnego auta będzie właśnie wiek obecnie posiadanego pojazdu.
Na które aspekty zwracają uwagę przyszli kupujący? Cena okazuje się być najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego modelu – 82 proc. badanych uznało ją za bardzo ważną. Co ciekawe, ten trend utrzymuje się niezależnie od tego, czy planują zakup nowego, czy używanego samochodu.
W przypadku samochodów używanych, kluczowym kryterium wyboru jest ich stan techniczny oraz pełna historia serwisowa. Aż 92 proc. respondentów określa sprawdzony stan pojazdu za najistotniejszy. 73 proc. z nich zwraca uwagę na zweryfikowany przebieg auta, a 1/3 potencjalnych nabywców (32 proc.) swoją uwagę zwraca ku gwarancji, jaką objęty jest upatrzony samochód.
Istotne okazuje się być także bezpieczeństwo auta, na co wskazuje 68 proc. respondentów, taka sama liczba zwraca uwagę na koszty serwisowania samochodu. Dla przyszłych nabywców liczy się także wyposażenie pojazdu - 64 proc. wskazań.
Co interesujące, estetyka samochodu to kwestia, która jest istotna dla mniej niż połowy kierowców - jej istotność deklaruje 45 proc. badanych dla Autmarket.pl. Dane wskazują, że Polacy podchodzą do zakupów samochodowych w sposób pragmatyczny. Niezawodność i koszty utrzymania auta okazują się ważniejsze niż trendy stylistyczne czy wygląd.
***
Badanie preferencji zakupowych dotyczących zakupu pojazdów. Agencja badawcza PBS Sp. z o.o. na zlecenie „Automarket”. Badanie realizowane techniką CAW.I Próba badawcza n=1 132 wywiadów w populacji internautów, kwoty na podstawowe zmienne demograficzne: płeć, wiek oraz wielkość miejscowości.