1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Leasing aut: podsumowania i prognozy
Komentarze ekspertów

Leasing aut: podsumowania i prognozy

3 min

Maciej Matelski, dyrektor biura kompetencji ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing: Przede wszystkim szykujemy się na zainteresowanie leasingiem aut elektrycznych i hybrydowych. Będzie ono wynikiem zarówno coraz wyższej świadomości i większych potrzeb ekologicznych klientów, jak i wejścia w życie 1 stycznia 2025 r. dyrektywy środowiskowej CAFE. Nowe regulacje promują elektryki i mogą spowodować wzrost cen aut spalinowych.
Zobacz także „NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków? Polska branża flotowa 2024-2025 Leasing bez składki zdrowotnej?

Branża leasingowa już teraz zalicza 2024 r. do udanych. Zwłaszcza w obszarze finansowania pojazdów osobowych. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), po trzech kwartałach br. wartość sfinansowanych pojazdów sięgnęła 42,7 mld zł i była o 26 proc. wyższa w porównaniu do poprzedniego roku. 

Wyniki Grupy PKO Leasing wpisują się w ogólnorynkowe trendy. Najważniejszym polem naszego działania pozostaje finansowanie pojazdów osobowych. W tym obszarze w okresie I-III kw. 2024 r. urośliśmy o ponad 22 proc. r/r. Zgodnie z optymistycznymi prognozami, na finiszu roku obserwujemy duże zainteresowanie autami. To dopełnia pozytywnego obrazu naszej branży w ostatnich 12 miesiącach.

Leasing jest najwygodniejszą i najkorzystniejszą formą finansowania nowych aut wśród firm. Klienci instytucjonalni odpowiadają za niespełna 70 proc. rejestracji samochodów w tym roku, jak wynika z danych CEPiK-u. Zwracam też uwagę na coraz większe znaczenie leasingu w kategorii aut używanych – ten segment rośnie w 2024 r. o ponad 19 proc. w przypadku przerejestrowań i 76 proc. w pierwszych rejestracjach pojazdów z drugiej ręki.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Jestem pewien, że w 2025 r. rozkład popularności poszczególnych form finansowania pozostanie bez zmian. Leasing nadal będzie pierwszym wyborem klientów, zwłaszcza firm. Oczywiście przed rynkiem szereg wyzwań i kwestii do rozwiązania – bez tego nie odniesiemy sukcesu w przyszłym roku. Przede wszystkim szykujemy się na zainteresowanie leasingiem aut elektrycznych i hybrydowych. Będzie ono wynikiem zarówno coraz wyższej świadomości i większych potrzeb ekologicznych klientów, jak i wejścia w życie 1 stycznia 2025 r. dyrektywy środowiskowej CAFE. Nowe regulacje promują elektryki i mogą spowodować wzrost cen aut spalinowych.

Ekologiczny kontekst odsłania bodaj największe przyszłoroczne wyzwanie, jakie stoi przed branżą leasingową. Rozwój elektromobilności najskuteczniej wspierają programy dotacji – pokazały to doświadczenia krajów Europy Zachodniej, obserwowaliśmy to też w ostatnich latach w Polsce. Jednak zmieniony kształt programu „Mój Elektryk 2.0” stawia pod znakiem zapytania jego skuteczność.

Nowe zasady m.in. zawężają grupę beneficjentów do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. A to wyłącza z dotacji najbardziej przychylne elektrykom firmy, które do tej pory odpowiadały za 50-60 proc. popytu w „Moim Elektryku”! Poza tym z dopłat „wypadają” samochody dostawcze (kat. N1), a ustalenie maksymalnej wartości dofinansowywanego pojazdu na poziomie 225 tys. zł brutto – zamiast netto, jak do tej pory – ogranicza klientom wybór.

W przyszłym roku spodziewamy się stabilnego wzrostu w segmencie luksusowych samochodów. Ta kategoria cieszy się dużą popularnością wśród klientów w ostatnich latach. Średnia wartość finansowanych przez PKO Leasing nowych aut wynosi w tym roku ponad 181,5 tys. zł, a w pierwszej trójce najczęściej wybieranych w 2024 r. marek znajdują się marki luksusowe. Kierunek premium oddaje też jeden z kluczowych projektów firmy – partnerstwo finansowe z Inchcape JLR Poland.

Poza tym jesteśmy przygotowani na wzrost znaczenia w Polsce chińskich marek wszystkich segmentów. One będą zdobywały pozycję na rynku dzięki korzystnej relacji jakości i bogatego wyposażenia do stosunkowo atrakcyjnej ceny.

Kolejne miesiące przyniosą także popularność abonamentów na samochody. Modele subskrypcyjne czy usługi najmowe mogą być w oczach wielu klientów alternatywą dla tradycyjnego leasingu m.in. ze względu na możliwość łatwiejszej wymiany pojazdów. Klienci, zwłaszcza z sektora MŚP, szukają rozwiązań, które nie wymagają dużego kapitału początkowego i umożliwiają elastyczne zarządzanie flotą pojazdów oraz sprzętem.

W PKO Leasing mamy ambitne plany rozwoju naszej platformy e-commerce Automarket.pl. Rozwiązanie to wpisuje się w szerszy trend integracji usług finansowych z procesem zakupowym, umożliwiając klientom dostęp do produktów dokładnie tam, gdzie realizują swoje potrzeby zakupowe. Dzięki Automarket.pl oferujemy dealerom możliwość dotarcia do potencjalnych nabywców. Dostawcy, zasilając ofertę platformy w samochody, stymulują swoją sprzedaż bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?#2

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?

Łukasz Andruszkiewicz, menadżer w Gekko Taxens: Od 3 lutego 2025 r. można składać wnioski o dofinansowanie do samochodów elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”, którego start ogłosił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Trudno jednak spodziewać się, by w obecnym kształcie nowy system istotnie przyczynił się do wzrostu liczby bezemisyjnych samochodów, które poruszają się po naszych drogach.

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów