W I połowie 2024 r. liczba rejestracji samochodów na wynajem (Rent-a-Car) w Europie wzrosła rok do roku o 24 proc. do 779 tysięcy sztuk. Chociaż nie jest to jeszcze poziom sprzed pandemii, kiedy to w 2019 r. zarejestrowano ponad 1,1 mln pojazdów na wynajem krótkoterminowy, rynek jest na dobrej drodze do powrotu do dobrej formy.
1 na 10 rejestracji w Europie to auta z wypożyczalni (RAC)
Zmniejszenie podaży podczas pandemii i wojny na Ukrainie spowodowało spadek dostępu firm wynajmujących do samochodów. Biorąc pod uwagę trudne warunki, w jakich producenci musieli zarządzać swoimi kanałami sprzedaży, zwrócili się oni do konsumentów prywatnych i MŚP jako alternatywnych sposobów generowania przychodów. Teraz, gdy podaż ustabilizowała się, ponownie skupiono się na firmach z branży Rent-a-Car, które mogą skutecznie optymalizować alokację pojazdów.
Najwyższy udział RAC w Hiszpanii, najwyższy wzrost w Wielkiej Brytanii w 2024 r.
Hiszpania jest głównym celem podróży wakacyjnych, z najwyższym udziałem wynajmu krótkoterminowego w rynku spośród siedmiu największych europejskich rynków. Jeden na cztery samochody trafia tu do wypożyczalni. Hiszpania jest zwykle piątym co do wielkości rynkiem w Europie, ale na rynku wynajmu plasuje się tuż za Niemcami. W pierwszej połowie 2024 r. w Hiszpanii zarejestrowano w wynajmie krótkoterminowym 152 tys. aut w porównaniu z 190 tysiącami w Niemczech. Największy wzrost rejestracji na wypożyczalnie odnotowała natomiast Wielka Brytania - o 111 proc. rok do roku.
Najlepiej nie elektryk
Według analiz Dataforce, przeciętny użytkownik wynajmowanego samochodu nie wydaje się być mocno zainteresowany prowadzeniem pojazdu elektrycznego podczas wakacji lub podróży służbowych. Kilka czynników może wskazywać dlaczego tak jest.
Gdzie samochód będzie ładowany?
Jaki jest koszt ładowania pojazdu?
Obawa o zasięg
Jak (szybko) naładować pojazd przed jego zwrotem?
Dla firm Rent-a-Car obecna niska wartość rezydualna samochodów elektrycznych sprawia, że auta z tym rodzajem napędu są mniej popularne. Wysoka amortyzacja pojazdu zwiększa cenę wynajmu, co dodatkowo potęguje niski popyt ze strony klientów.
Udział pojazdów elektrycznych wśród nowo zarejestrowanych pojazdów spadł w tym roku z 6,4 proc. do 3,8 proc. Oznacza to, że zarejestrowano niecałe 30 000 elektryków na wynajem krótkoterminowy. Jeśli musi to już być pojazd elektryczny, najpopularniejszym modelem jest Renault Megane E-Tech, a następnie Tesla Model Y.
Grupa Volkswagen, Stellantis i Renault największymi graczami
Odzwierciedlając całkowity rynek w Europie, Volkswagen ma również największy udział w rejestracjach dokonywanych przez wypożyczalnie. Za nim plasuje się Stellantis na pozycjach 2, 4 i 6, a Renault jest na 3 miejscu. Niektóre marki, takie jak Toyota i Dacia, są mniej widoczne w sektorze krótkoterminowego wynajmu samochodów.
***
Dataforce jest w stanie uchwycić rejestracje Rent-a-Car w prawie wszystkich krajach w Europie. W analizie uwzględniono następujące państwa: Austria, Belgia, Bośnia, Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Islandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.