Auta elektryczne Leapmotor, do budowy, eksportu i sprzedaży których poza Chinami ma prawo koncern Stellantis, będą produkowane w jego fabryce w Tychach - poinformował Reuters. Przedstawiciele fabryki nie komentują sprawy. Zdaniem anonimowych rozmówców agencji informacyjnej Reuters, produkcja małego elektryka T03 firmy Leapmotor mogłaby rozpocząć się w Tychach jeszcze przed końcem czerwca br. Miałby tu być wytwarzany w tzw. systemie SKD, polegającym na składaniu częściowo zmontowanych wcześniej zestawów w gotowe pojazdy.
Tychy miały zostać wybrane przez producenta, gdyż są w stanie zaoferować niskie koszty produkcji auta zaprojektowanego tak, aby było przystępne cenowo dla szerokiego grona klientów. Stellantis wybrał tę lokalizację dla swojego partnera w ramach wspólnego przedsięwzięcia, które uzgodnił z chińskim Leapmotor w zeszłym roku.
IBRM Samar poprosił o komentarz w sprawie potencjalnej nowej inwestycji przedstawicieli koncernu Stellantis w Tychach. Spytaliśmy czy firma potwierdza informację podaną przez Reutersa w sprawie rozpoczęcia produkcji aut marki Leapmotor. Jeśli tak, to kiedy ona ruszy i czy będzie miało to związek z planowanym na lato tego roku zakończeniem produkcji Fiata 500 (oraz Lancii Ypsilon).
Interesowało nas ponadto, ile aut marki Leapmotor mogłoby rocznie zjeżdżać z taśm produkcyjnych tyskiego zakładu. - Nie mamy żadnych informacji do przekazania na ten temat. Nie komentujemy doniesień medialnych - ucięła Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce.
Także, gdy pod koniec stycznia spytaliśmy w fabryce o plany na ten rok, Agnieszka Brania ani słowem nie zająknęła się na temat jakiejkolwiek nowej produkcji chińskiej marki. - W roku 2024 w fabryce uruchomiona zostanie produkcja Jeepa Avengera w wersji z miękką hybrydą (MHEV). Wystartuje ponadto montaż Milano, czyli zupełnie nowego modelu marki Alfa Romeo. który będzie miał oficjalną premierę w kwietniu tego roku - informowała wtedy IBRM Samar Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce.
O komentarz poprosiliśmy również znanego eksperta rynku motoryzacyjnego. - Stellantis zgodnie z umową z października 2023 roku bierze na siebie odpowiedzialność za sprzedaż aut marki Leapmotor poza Chinami, więc rozważane uruchomienie na początek montażu w systemie SKD w jednej z europejskich fabryk jest logiczne – mówi IBRM Samar Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.
- Dwie kwestie jakie mogą zaważyć to, po pierwsze - jakie będzie ostateczne stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie ceł na elektryczne auta z Chin oraz – po drugie - jaka jest strategia sprzedaży tych samochodów w Unii Europejskiej (wolumeny na najbliższe np. 3 lata) – zastanawia się Rafał Orłowski.
Z zasięgiem 280 km (174 mil), T03 jest już importowany na niektóre rynki europejskie, w tym do Francji, a ceny zaczynają się od około 20 000 euro (21 642 USD). Model ten ma pomóc Stellantisowi w zwiększeniu oferty tanich pojazdów elektrycznych i konkurowaniu z Dacią Spring firmy Renault i Seagullem firmy BYD.
Stellantis zgodził się w październiku 2023 r. kupić 21 procent udziałów w chińskiej firmie Leapmotor za 1,5 miliarda euro. W ramach umowy obaj producenci samochodów ogłosili również utworzenie spółki joint venture, dającej Stellantisowi wyłączne prawa do budowy, eksportu i sprzedaży produktów Leapmotor poza Chinami, po raz pierwszy dla dużego zachodniego producenta samochodów.
Fabryka w Tychach produkuje obecnie auta kilku marek należących do koncernu Stellantis, w tym Fiata 500, Lancię Ypsilon Fiata 600, Jeepa Avengera, a niedługo ruszy tu montaż – wspomnianej Alfy Romeo Milano. Fabryka Stellantisa w Tychach wyprodukowała w 2023 roku blisko 235 tysięcy aut.
To spory wzrost w stosunku do poprzedniego roku, kiedy z tyskiego zakładu wyjechało 167 280 samochodów, o 1 935 sztuk mniej niż w roku 2021. Ubiegłoroczny wynik fabryki jest także lepszy niż w roku 2020, gdy z taśm montażowych zjechało 173 950 aut i nieco tylko gorszy od rezultatu uzyskanego w roku 2019, który zakończył się wyprodukowaniem 263 176 egzemplarzy.
Źródło: Reuters, Automotive News Europe
Paweł Janas