1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Emisje, cła i chińska konkurencja
Komentarze ekspertów

Emisje, cła i chińska konkurencja

2 min

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: Osiągnięcie poziomów emisji, rewizja taryf celnych oraz ekspansja chińskich producentów to główne wyzwania, przed którymi stanie europejski przemysł motoryzacyjny w 2025 roku. Chińskie koncerny, dysponujące znaczącym wsparciem politycznym, mogą przejąć nawet 15 proc. europejskiego rynku w najbliższych latach.
Zobacz także Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania Trudna droga transportu przyszłości
false © PZPM

Absolutnie najważniejsze będzie osiągnięcie wymaganych poziomów emisji i kwestia taryf. Kluczowa jest rewizja, która powinna odbyć się na początku 2025 roku, zamiast planowanego końca 2026. Oczekujemy, że raport Komisji Europejskiej, który może pojawić się około lipca-sierpnia, pokaże, że rejestracje pojazdów elektrycznych są dwukrotnie niższe od zakładanych, a liczba stacji ładowania czterokrotnie mniejsza od oczekiwanej.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Istotnym elementem układanki jest raport Draghiego, który choć bezpośrednio nie dotyczy rynku, a przemysłu, ale zawiera porażające wnioski. To szczególnie znaczące, biorąc pod uwagę, że autor spędził znaczną część kariery w strukturach Komisji Europejskiej.

Ważną rolę może odegrać polska prezydencja w UE. Liczę, że premier zaangażuje się w proces zmian w branży motoryzacyjnej, szczególnie w kontekście przekształcenia inicjatywy rządowej w dokument, który Komisja Europejska potraktuje poważnie.

Kolejnym kluczowym wyzwaniem jest ekspansja chińskich firm w Europie. Planowane cła prawdopodobnie nie powstrzymają ich rozwoju. Producenci z Chin mogą zejść z marży praktycznie do zera, bo ich obecność w Europie to decyzja polityczna. Mają zbudować swoją pozycję za wszelką cenę. Chińskie firmy realizują przemyślaną strategię budowania świadomości marki „chińska motoryzacja". Na początku prawdopodobnie nie będą konkurować w segmencie premium, skupiając się na markach popularnych. Zapowiadają przejęcie 10-15% europejskiego rynku w ciągu kilku lat, co oznacza, że ktoś - europejski lub japoński producent - będzie musiał stracić część swojego udziału w rynku, ponieważ oczekiwanie wzrostu rejestracji w Europie o półtora miliona rocznie jest nierealistyczne. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej#1
Przeczytaj

Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej

Anna Ziemnicka-Milej, adwokat i Partner w Gekko Taxens M. Sobońska-Szylińska i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Planowane zmiany dotyczące formy umowy leasingu wpisują się w długo wyczekiwany kompromis pomiędzy potrzebą cyfryzacji obrotu gospodarczego a koniecznością zachowania jego bezpieczeństwa. Forma dokumentowa, mająca zastąpić formę pisemną, nie daje stronom umowy całkowitej dowolności przy jej zawieraniu, ale bez wątpienia oferuje ona przedsiębiorcom dużo większą elastyczność.

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy#2
Przeczytaj

Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W procesie rekrutacji dla pracowników niezwykle istotne są opinie o miejscu pracy zamieszczane w przestrzeni publicznej, w szczególności na portalach poświęconych wpisom o pracodawcach. Co mają jednak zrobić ci ostatni, kiedy te wpisy szkodzą, a nie pomagają, a co najważniejsze – są nieprawdziwe, godzące w dobre imię działalności przedsiębiorcy?

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów