Michał Maciejewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż oznaczają oszczędności podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo-rozwojową, pozwalając im udoskonalać oferowane produkty czy usługi oraz ulepszać realizowane procesy. Środki zaoszczędzone, w ten sposób będą mogły poprawiać innowacyjność oraz rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej w Polsce, wpływając na jej konkurencyjność również na arenie międzynarodowej. Zobacz także Podatkowe bariery dla badań i produkcji motoryzacyjnej Globalne wyzwania logistyczne 2025 Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF
Ministerstwo Finansów 10 września 2024 r. przedstawiło projekt zmian przepisów podatkowych m.in. w zakresie akcyzy. Istotna zmiana dotyczy wprowadzenia zwolnienia z akcyzy dla samochodów osobowych zarejestrowanych profesjonalnie na terytorium kraju, w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektowanych zmian:
„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, w związku z sygnalizowanymi potrzebami ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej, podjęto decyzję o wprowadzeniu zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych. Samochody te zgodnie z przepisami o ruchu drogowym podlegają profesjonalnej rejestracji przy spełnieniu określonych warunków. Rozwiązanie to jest korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ wspiera innowacyjność i rozwój technologiczny w branży motoryzacyjnej w Polsce. Projektowana zmiana zwiększy również konkurencyjność polskich przedsiębiorców”
Kto będzie mógł skorzystać ze zwolnienia?
Projekt zakłada wprowadzenie szeregu wymogów, które należy spełnić by móc zastosować przedmiotowe zwolnienie.
Zwolnienie z akcyzy będzie dotyczyło samochodów osobowych:
Posiadających profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi, zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji podjazdów.
Wpisanych do wykazu pojazdów używanych w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.
Będących przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres do 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów.
Warto zaznaczyć, iż projekt definiuje wskazaną w warunkach działalność badawczo-rozwojową zgodnie z definicjami zawartymi w przepisach podatkowych tj. ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
W zakresie definicji badań naukowych i prac rozwojowych projekt nawiązuje do ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Wywiezionych poza terytorium Polski w terminie 14 dni po przeprowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych lub do dnia wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, albo w analogicznym terminie wycofanych z eksploatacji i uzyska zaświadczenia o jego demontażu, zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Warto zauważyć, że podmiot korzystający ze zwolnienia z akcyzy, zgodnie z projektowanymi zmianami, ma obowiązek przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumentów potwierdzających wywóz samochodu z kraju lub zaświadczenia o jego demontażu w ciągu 30 dni po upływie tego okresu.
Co istotne, powyższe warunki powinny być spełnione łącznie.
Zainteresowany podmiot będzie mógł wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie z akcyzy. Do przedmiotowego wniosku, zgodnie z omawianym projektem, należy dołączyć dokumentację potwierdzającą spełnienie powyższych warunków.
Naruszenie warunków zastosowania zwolnienia skutkować będzie obowiązkiem zapłaty akcyzy, według stanu na dzień powstania obowiązku podatkowego, zaś wydane zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy straci ważność.
Wejście w życie zmian zaplanowano od 1 stycznia 2025 roku.
Komentarz
Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż oznaczają oszczędności podatkowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność badawczo-rozwojową, pozwalając im udoskonalać oferowane produkty czy usługi oraz ulepszać realizowane procesy. Środki zaoszczędzone, w ten sposób będą mogły poprawiać innowacyjność oraz rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej w Polsce, wpływając na jej konkurencyjność również na arenie międzynarodowej.
Pamiętajmy, że w obecnym systemie podatkowym aktualnie już funkcjonują rozwiązania, dzięki którym możliwe jest efektywne obniżenie opodatkowania, w szczególności dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Dzięki wejściu w życie projektowanych zmian wachlarz tych rozwiązań zostanie poszerzony. Warto zatem świadomie dbać o efektywność podatkową, także w branży motoryzacyjnej. Możliwości są, wystarczy po nie sięgnąć.