Weronika Grzęda, adwokat w Gekko Taxens: Pod koniec 2023 r. zapadło kilka wyroków, zmieniających na korzyść podatników dotychczasowe podejście organów w sprawie opodatkowania akcyzą dwurzędowych pojazdów typu furgon. W przeszłości organy konsekwentnie twierdziły, że pojazdy takie jak tzw. brygadówki należy klasyfikować jako samochody przeznaczone do przewozu osób, a więc że są one opodatkowane akcyzą. Nowe stanowisko powoduje, że organy powinny przestać odmawiać wydania zaświadczenia o braku obowiązku zapłaty tego podatku. Otwiera ono też drogę do ubiegania się o zwrot akcyzy przez przedsiębiorców, którzy już ją zapłacili. Zobacz także Podatkowe bariery dla badań i produkcji motoryzacyjnej Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF Podatkowe i prawne wyzwania na 2025 rok
17 listopada 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w serii wyroków uznał, że opodatkowaniu akcyzą mogą podlegać jedynie takie pojazdy wielofunkcyjne, co do których nie ma żadnych wątpliwości, że ich głównym przeznaczeniem jest przewóz osób. Natomiast vany, nawet te z podwójnym rzędem siedzeń, nie powinny być traktowane w kategoriach podobnych m.in. do samochodów typu kombi. Co więcej, WSA wskazał, że nie jest dopuszczalne rozszerzanie interpretacji przy klasyfikacji pojazdów jako samochodów osobowych i nakładanie akcyzy na pojazdy, w których funkcje przewozu osób i towarów są równorzędne.
Co prawda wspominane wyroki WSA nie są prawomocne, niemniej już w kolejnym miesiącu, tj. w wyrokach wydanych 13 grudnia 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się w tym samym duchu, wskazując, że tzw. brygadówki z dwoma rzędami siedzeń – dotychczas klasyfikowane przez organy jako samochody opodatkowane akcyzą – nie są dla celów akcyzy tym samym co samochody osobowe. NSA wskazał, że wyposażenie tzw. brygadówek wskazuje bardziej na przystosowanie do transportu towarów niż pasażerów, nawet jeżeli dany samochód ma dodatkowy rząd siedzeń.
Stanowisko NSA odnosiło się do samochodów z odrębną kabiną dla kierowcy i pasażerów oraz częścią ładunkową (ze stałą przegrodą pomiędzy częścią dla kierowcy i pasażerów a przestrzenią do przewozu towarów, gdzie sama część ładunkowa była pozbawiona okien oraz udogodnień dla pasażerów, a tylna część pasażerska, czyli drugi rząd siedzeń, tzw. elementów komfortowych). Warto jednak zwrócić uwagę, że we wspomnianych powyżej wyrokach WSA wskazał, że nawet brygadówki posiadające elementy komfortowe również mogą nie podlegać akcyzie. Sąd odniósł się do historycznej wykładni, zgodnie z którą akcyzą były obejmowane towary luksusowe, a do nich nie można zaliczyć samochodów, które są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej, tj. nie stanowią dobra luksusowego.
Powyższe orzeczenia są korzystne dla podmiotów sprowadzających takie pojazdy do Polski, ponieważ rozwiewają wątpliwości co do tego, czy podlegają one akcyzie. Dotychczas także dokonywanie przebudowy, polegającej na zamontowaniu dodatkowego rzędu siedzeń w takim samochodzie, a następie klasyfikacja jej na gruncie akcyzy, budziły poważne wątpliwości w kontekście opodatkowania akcyzą.
Dzięki ww. orzeczeniom przedsiębiorcy będą mieli większą pewność co do podejmowanych działań. Co więcej orzeczenia te otwierają możliwość ubiegania się o zwrot akcyzy przez przedsiębiorców, którzy zapłacili już podatek.
Jednocześnie organy nie powinny już odmawiać wydania zaświadczenia o braku obowiązku zapłaty akcyzy. Co prawda orzeczenia potwierdzają, że wbrew dotychczasowemu podejściu organów, samo zamontowanie dodatkowych rzędów siedzeń w furgonie (skutkujące wyprodukowaniem tzw. brygadówki) nie przesądza o zaklasyfikowaniu pojazdu jako samochodu osobowego, a więc o konieczności jego opodatkowania akcyzą, niemniej w przypadku analizy konkretnego stanu faktycznego weryfikacji podlegać będzie m.in. wyposażenie danego samochodu. Przedsiębiorcy, którzy nadal będą mieć wątpliwości, czy płacić akcyzę od tzw. brygadówek, mogą też wystąpić o wiążącą informację akcyzową.