Autogaz, czyli gaz płynny LPG, wciąż cieszy się w Polsce dużą popularnością, a dane pokazują, że jest to najczęściej wybierane paliwo alternatywne. W 2023 roku 76% całkowitej sprzedaży gazu płynnego w Polsce przypadało właśnie na LPG wykorzystywane w transporcie. Proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych samochodów osobowych, około 13% Polaków korzysta z pojazdów napędzanych autogazem. Jednak mimo stabilności rynku, pojawiają się wyzwania związane z dostosowaniem się do zmieniających się warunków ekonomicznych i regulacyjnych.
Z badań Ekobarometr 2024 wynika, że 49% Polaków uważa autogaz za paliwo przyczyniające się do poprawy jakości powietrza. Jednocześnie 43% ankietowanych dostrzega ekologiczny potencjał LPG, podkreślając jego rolę w redukcji emisji pyłów – jednego z głównych składników smogu. Dzięki temu paliwo to zyskuje akceptację jako alternatywa dla bardziej emisyjnych diesla czy benzyny. LPG spala się w całości, nie pozostawiając sadzy, co eliminuje widoczne zanieczyszczenia emitowane przez starsze pojazdy z silnikami diesla.
Jak zauważa Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), „Autogaz w Polsce pozostaje istotnym paliwem alternatywnym. Chociaż wprowadzenie sankcji rosyjskich wpłynie na wzrost cen, LPG nadal będzie konkurencyjne, pozostając tańszym o połowę od benzyny. Polska utrzyma swoją pozycję największego rynku LPG w Unii Europejskiej”.
Wyzwaniem dla branży będzie zapewnienie ciągłości dostaw oraz restrukturyzacja kierunków zaopatrzenia. Choć średnia relacja ceny autogazu do benzyny w 2023 roku była najniższa od 2016 roku, rosnące koszty mogą wymagać zmiany strategii dystrybucji.
Jak podkreślają przedstawiciele POGP, obowiązujące w Polsce przepisy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pozostawiają gminom swobodę w dopuszczaniu pojazdów zasilanych LPG do stref czystego transportu (SCT). Wzorem innych krajów, jak Włochy czy Belgia, samorządy coraz częściej traktują autogaz na równi z innymi paliwami alternatywnymi.
Choć LPG ma swoje ograniczenia, takie jak uzależnienie od dostaw gazu i konieczność modernizacji infrastruktury, jego stabilna pozycja na polskim rynku oraz relatywnie niskie koszty sprawiają, że dla wielu kierowców jest to atrakcyjna opcja. Zdaniem POGP, w obliczu rosnących cen energii i benzyny, autogaz może pozostać paliwem przejściowym na drodze do pełnej dekarbonizacji transportu.