1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Miękkie hybrydy z wyższą akcyzą?
Komentarze ekspertów

Miękkie hybrydy z wyższą akcyzą?

3 min

Weronika Grzęda, adwokat, Gekko Taxens: W ostatnim czasie można zaobserwować wzmożoną aktywność organów podatkowych dotyczącą opodatkowania akcyzą tzw. miękkich hybryd (mild hybrid). W przypadku takich pojazdów organy zaczynają kwestionować możliwość zastosowania preferencyjnych stawek, żądając zapłaty akcyzy w pełnej wysokości.
Zobacz także Podatkowe bariery dla badań i produkcji motoryzacyjnej Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF Podatkowe i prawne wyzwania na 2025 rok
© Gekko Taxens

Historycznie polskie organy podatkowe wydawały pozytywne dla podatników interpretacje, potwierdzając, że tzw. miękkie hybrydy stanowią samochody hybrydowe, podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką akcyzy. (W przypadku pojazdów o pojemności silnika do 2 litrów oznacza to akcyzę w wysokości 1,55 proc. podstawy opodatkowania zamiast 3,1 proc.).

Potwierdzała to przykładowo interpretacja Dyrektora KIS z 23 sierpnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK), w której organ wskazywał, że jeśli w pojazdach typu mild hybrid obok silnika spalinowego znajduje się silnik elektryczny, który go wspiera, to jest to wystarczające dla spełnienia przesłanki o posiadaniu napędu spalinowo-elektrycznego i możliwości skorzystania z preferencji podatkowej.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W ostatnim czasie organy podatkowe zmieniły wcześniejsze stanowisko i zaczęły uzależniać możliwość opodatkowania takiego pojazdu obniżoną stawką akcyzy od tego, czy posiada on możliwości jazdy także wyłącznie w trybie elektrycznym. Prezentując takie stanowisko, organy powołują się na decyzje klasyfikacyjne podjęte na 69. sesji Komitetu Systemu Zharmonizowanego (HSC), których przedmiotem były m.in. ustalenia dotyczące klasyfikacji miękkich hybryd.

Z kompendium opinii klasyfikacyjnych do kodu CN 8703, do którego zaliczane są samochody osobowe (ściślej: przeznaczone zasadniczo do przewozu osób), wynika, że pojazd określany jako „miękka hybryda” jest klasyfikowany do CN 8703 22 tj. do „samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób (innych niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”. Z kompendium wynika, że miękka hybryda, a więc samochód wyposażony w rozrusznik/generator „wspierający” moment obrotowy, umożliwiający płynniejszą pracę silnika, który jednak nie posiada możliwości jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym (i nie jest hybrydą plug-in), nie jest klasyfikowana jako pojazd hybrydowy.

Opierając się na powyższej klasyfikacji, organy podejmują działania kontrolne w stosunku do podmiotów nabywających miękkie hybrydy z zagranicy. Wzywają je do zapłaty akcyzy właściwej dla samochodów osobowych, tj. w pełnej wysokości (3,1 proc. podstawy opodatkowania, jeśli pojemność silnika nie przekracza 2 litrów; 18,6 proc. - w przypadku samochodów z większymi silnikami), a nie obliczonej w oparciu o obniżoną stawkę akcyzy właściwą dla pojazdów hybrydowych.

Nowe stanowisko organów podatkowych jest jednak zbyt restrykcyjne. Możliwość zaklasyfikowania pojazdu jako samochodu hybrydowego i objęcia go niższą stawką akcyzy powiązana jest z możliwością wykorzystywania silnika elektrycznego do celów napędowych. Nie ma wymogu, aby pojazd ten miał możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym (po wyłączeniu silnika spalinowego). Wynika to m.in. z treści not wyjaśniających do CN 8703.

Zaostrzona wykładnia przepisów znajdzie zapewne wkrótce odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych i wiążących informacjach akcyzowych (choć już w przeszłości organom zdarzało się wydawać niekorzystne interpretacje dotyczące opodatkowania akcyzą tzw. miękkich hybryd). Z uwagi na zasygnalizowane powyżej argumenty, na które mogą powoływać się podatnicy, należy się jednak spodziewać, że będą one zaskarżane, a spory w tym zakresie będą musiały ostatecznie rozstrzygać sądy administracyjne. Tym niemniej aktualnie stosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania akcyzą w wysokości 1,55 proc. w odniesieniu do miękkich hybryd jest obarczone wysokim ryzykiem. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?#2

„NaszEauto” – dlaczego nie spopularyzuje elektryków?

Łukasz Andruszkiewicz, menadżer w Gekko Taxens: Od 3 lutego 2025 r. można składać wnioski o dofinansowanie do samochodów elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”, którego start ogłosił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Trudno jednak spodziewać się, by w obecnym kształcie nowy system istotnie przyczynił się do wzrostu liczby bezemisyjnych samochodów, które poruszają się po naszych drogach.

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów