Historycznie polskie organy podatkowe wydawały pozytywne dla podatników interpretacje, potwierdzając, że tzw. miękkie hybrydy stanowią samochody hybrydowe, podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką akcyzy. (W przypadku pojazdów o pojemności silnika do 2 litrów oznacza to akcyzę w wysokości 1,55 proc. podstawy opodatkowania zamiast 3,1 proc.).
Potwierdzała to przykładowo interpretacja Dyrektora KIS z 23 sierpnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK), w której organ wskazywał, że jeśli w pojazdach typu mild hybrid obok silnika spalinowego znajduje się silnik elektryczny, który go wspiera, to jest to wystarczające dla spełnienia przesłanki o posiadaniu napędu spalinowo-elektrycznego i możliwości skorzystania z preferencji podatkowej.
W ostatnim czasie organy podatkowe zmieniły wcześniejsze stanowisko i zaczęły uzależniać możliwość opodatkowania takiego pojazdu obniżoną stawką akcyzy od tego, czy posiada on możliwości jazdy także wyłącznie w trybie elektrycznym. Prezentując takie stanowisko, organy powołują się na decyzje klasyfikacyjne podjęte na 69. sesji Komitetu Systemu Zharmonizowanego (HSC), których przedmiotem były m.in. ustalenia dotyczące klasyfikacji miękkich hybryd.
Z kompendium opinii klasyfikacyjnych do kodu CN 8703, do którego zaliczane są samochody osobowe (ściślej: przeznaczone zasadniczo do przewozu osób), wynika, że pojazd określany jako „miękka hybryda” jest klasyfikowany do CN 8703 22 tj. do „samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób (innych niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”. Z kompendium wynika, że miękka hybryda, a więc samochód wyposażony w rozrusznik/generator „wspierający” moment obrotowy, umożliwiający płynniejszą pracę silnika, który jednak nie posiada możliwości jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym (i nie jest hybrydą plug-in), nie jest klasyfikowana jako pojazd hybrydowy.
Opierając się na powyższej klasyfikacji, organy podejmują działania kontrolne w stosunku do podmiotów nabywających miękkie hybrydy z zagranicy. Wzywają je do zapłaty akcyzy właściwej dla samochodów osobowych, tj. w pełnej wysokości (3,1 proc. podstawy opodatkowania, jeśli pojemność silnika nie przekracza 2 litrów; 18,6 proc. - w przypadku samochodów z większymi silnikami), a nie obliczonej w oparciu o obniżoną stawkę akcyzy właściwą dla pojazdów hybrydowych.
Nowe stanowisko organów podatkowych jest jednak zbyt restrykcyjne. Możliwość zaklasyfikowania pojazdu jako samochodu hybrydowego i objęcia go niższą stawką akcyzy powiązana jest z możliwością wykorzystywania silnika elektrycznego do celów napędowych. Nie ma wymogu, aby pojazd ten miał możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym (po wyłączeniu silnika spalinowego). Wynika to m.in. z treści not wyjaśniających do CN 8703.
Zaostrzona wykładnia przepisów znajdzie zapewne wkrótce odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych i wiążących informacjach akcyzowych (choć już w przeszłości organom zdarzało się wydawać niekorzystne interpretacje dotyczące opodatkowania akcyzą tzw. miękkich hybryd). Z uwagi na zasygnalizowane powyżej argumenty, na które mogą powoływać się podatnicy, należy się jednak spodziewać, że będą one zaskarżane, a spory w tym zakresie będą musiały ostatecznie rozstrzygać sądy administracyjne. Tym niemniej aktualnie stosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania akcyzą w wysokości 1,55 proc. w odniesieniu do miękkich hybryd jest obarczone wysokim ryzykiem.